


Idee maja konsekwencje





Opis
Idee mają konsekwencje to najważniejsza książka
amerykańskiej myśli konserwatywnej XX wieku, która przyczyniła się
odbudowy amerykańskiego ruchu konserwatywnego po II wojnie światowej.
Richard M. Weaver głosi w swym dziele tezę o głębokim kryzysie
cywilizacji Zachodu i dokonuje wszechstronnej analizy przyczyn tego
upadku, przedstawiając jego symptony oraz bliższe i dalsze konsekwencje.
Idee… nie są jednak jeszcze jedną katastroficzną wizją zmierzchu
cywilizacji, autor bowiem nie poprzestaje na opisie rzeczywistości, lecz
konstruuje także zarys programu, którego celem jest ocalenie świata i
człowieka, przygotowując w ten sposób „w zmierzchającym dniu Zachodu
cząstkę przyszłego zmartwychwstania”. Pomimo, iż ta pełna proroczej
przenikliwości książka powstała przed sześćdziesięcioma laty, pozostaje
nadal aktualna, albowiem większość z wymienionych przez Weavera
symptomów rozpadu uległo znacznemu nasileniu, wskutek czego jego
ostrzeżenia nabierają dzisiaj nowej mocy. Lektura ta z pewnością wywrze
silne wrażenie na Czytelnikach autentycznie zatroskanych stanem serc i
umysłów dzisiejszej Polski i całej cywilizacji Zachodu.
Richard M. Weaver
(1910-1963), filolog i myśliciel konserwatywny. Tytuł magistra zdobył
na Uniwersytecie Vanderbilt (1934), gdzie związał się z tamtejszym
konserwatywnym środowiskiem agrarystów, zwłaszcza Johnem Crowe Ransomem.
W 1943 roku obronił pracę doktorską w Louisiana State University pt. The Confederate South, 1865-1910: A Study In The Survival of a Mind and Culture.
W rok później przeniósł się na University of Chicago, gdzie pracował
jako profesor literatury angielskiej aż do przedwczesnej śmierci w 1963
roku. Jego najważniejsze dzieło, Idee mają konsekwencje,
wywarło wpływ na takich myślicieli jak: Russell Kirk, William Buckley,
Frank S. Meyer, a także na amerykańskich polityków: Barry’ego Goldwatera
i Ronalda Reagana, którzy wielokrotnie odwoływali się w swojej
działalności do tez Weavera.
Fragment Posłowia:
Na zakończenie chciałbym poświęcić kilka zdań ocenie generalnych tez
książki Weavera – po blisko pięćdziesięciu latach, jakie upłynęły od jej
pierwszego wydania i ponad trzydziestu latach, jakie upłynęły od
śmierci jej autora. Weaver głosił tezę o kryzysie wewnętrznym
cywilizacji zachodniej, jako głównej przyczynie jej rozpadu. Wszelkie
wymienione przez niego symptomy rozpadu uległy w ciągu kilkudziesięciu
lat znacznemu nasileniu.
Dziś bardziej niż kiedykolwiek przedtem
żyjemy w erze kultury masowej, kreującej „Wielki Stereoptikon”;
wyznajemy materialistyczne prawa „Megalopolis”, rozbijając w imię
utylitaryzmu wszelkie więzy – rodzinne, przyjacielskie, wspólnotowe;
stajemy się egotykami o mentalności „zepsutych dzieci”; czerpiemy
przyjemność z tego, co obsceniczne.
Zalegalizowaliśmy – od czasów
Weavera – pornografię, aborcję, rozwody, homoseksualizm; jesteśmy w
trakcie legalizowania eutanazji, małżeństw homoseksualnych, adopcji
dzieci przez homoseksualistów. Relatywizujemy religie; po zniesieniu
przywilejów płci i stanów, nadeszła kolej na znoszenie odrębności
narodowych i wyznaniowych. Oddziaływanie radia, telewizji i masowej
prasy, krytycznie oceniane przez Weavera, wzrosło niepomiernie; kryzys
muzyki (jazz) przybrał nowe formy (rap); sztuka już całkowicie rozmyła
się w dowolności. To, co Weaver określił jako prymat materii i natury
nad transcendencją i kulturą, jest dziś w znacznie większym stopniu
oczywistością, aniżeli kilkadziesiąt lat temu. Wizja Aldousa Huxleya
opisana w Nowym wspaniałym świecie powoli staje się faktem.
Wojciech Turek
Rok wydania | 2009 |
Il.stron: | 216 |
Oprawa | Miękka |
Format: | 145 x 205 mm |