Dobra strategia zła strategia
Opis
BIZNES / ZARZĄDZANIE
Kluczowym wyzwaniem każdej firmy lub organizacji jest stworzenie
strategii oraz jej implementacja. Dlatego liderzy powinni mieć jasny
wzór, co jest dobrą, a co złą strategią. Istotą dobrej strategii według
Richarda Rumelta jest głębokie zrozumienie sytuacji firmy, aby
zdiagnozować jedno, dwa kluczowe wyzwania stojące przed firmą. Następnie
trzeba stworzyć ogólną koncepcję, która ma sobie poradzić ze
zdiagnozowanymi wyzwaniami, a następnie opracować całościowy projekt,
który trzeba będzie zaimplementować. W większości przypadków tworzone
są złe strategie. Zła strategia polega na myleniu celów ze strategią,
używaniu pojęć, które są tylko biciem piany, i niediagnozowaniu
zasadniczego wyzwania stojącego przed firmą.
Uniwersalność metodologii Richarda Rumelta, zilustrowana dużą liczbą przykładów obu typów strategii, jej klarowność
i mądrość wywołują u uczestników naszych szkoleń strategicznych zdumienie.
- Krzysztof Kamionka, www.discoverstrategy.pl
Autor rozprawia się ze wszystkimi niejasnymi opisami i pogmatwanymi sposobami myślenia leżącymi u podstaw zbyt wielu strategii, proponując w zamian prostą metodę opracowania i wdrożenia skutecznej i nastawionej na działanie strategii, która sprawdzi się w dzisiejszym świecie.
Dobra strategia – zła strategia to konkretna i spójna
reakcja na przeszkody, które stoją na drodze postępu – a także sposób
ich pokonania. Polega ona na wykorzystywaniu i zastosowaniu władzy tam,
gdzie może ona przynieść największy skutek. Dotyczy to tak różnych wyzwań, jak:
-wysłanie człowieka na Księżyc,
-prowadzenie wojny,
-wypuszczenie na rynek nowego produktu,
-reagowanie na zmieniającą się sytuację rynkową,
-otwarcie szkoły społecznej,
-zainicjowanie programu rządowego.
Bez względu na skalę przedsięwzięcia podstawą sukcesu jest dobrze opracowana strategia.
Dziewięć źródeł władzy według Rumelta – począwszy od
wykorzystania wpływów w celu skutecznej koncentracji na wzroście – to
rewolucyjne, a jednocześnie niezwykle pragmatyczne narzędzia, które
można wykorzystać w pracy już od najbliższego poniedziałkowego poranka.
Zaskakuje fakt, że dobra strategia jest często rzeczą absolutnie
nieoczekiwaną, gdyż większość organizacji po prostu jej nie ma.
Utrzymując taki stan rzeczy, powodują one, że co roku omija je wiele
szans na rozwój i zwiększenie zysków.
Rumelt uważa, że centralnym punktem dobrej strategii jest wgląd – w prawdziwą naturę sytuacji, w ukrytą w niej potęgę
i w odpowiednią reakcję. Pokazuje też, w jaki sposób tę sztukę przenikliwego wglądu można doskonalić i kształtować.
Bogato zilustrowana przykładami I przekonująca argumentami (…) ksiażka dla każdego lidera, który musi myśleć
i działać strategicznie.
- Michael Useem, professor zarządzania, autor książki The Leadership Moment