Dobry zysk. Jak tworzenie wartości dla innych zbudowało firmę, która odniosła jeden z największych sukcesów na świecie
Opis
Charles Koch przypisuje ogromny sukces wypracowanej przez siebie filozofii zarządzania opartego na zasadach rynkowych, Market-Based Management
(MBM), którą opisuje w swojej książce. To sprawia, że publikacja ta
powinna zainteresować zarówno teoretyków, jak i praktyków zarządzania, a
zwłaszcza ambitnych przedsiębiorców.
Opisywane przez Kocha metody to
bardzo humanistyczne reguły, których stosowanie daje Koch Industries
ogromny dynamizm. Powinni na to zwrócić uwagę ci menedżerowie i
właściciele firm, którzy mają skłonność do autorytarnego stylu
kierowania.
LESZEK BALCEROWICZ
Forum Obywatelskiego Rozwoju
Poza
wolnością i wolnym rynkiem do stworzenia dobrze prosperującej firmy
potrzebna jest wspólnota wartości takich jak uczciwość, zaangażowanie i
szacunek. Na nich budujemy reputację naszej firmy każdego dnia.
Gorąco
zachęcam do lektury fascynującej historii powstania Koch Industries, a
tym samym do zapoznania się z filozofią i zarazem praktyką zarządzania,
która zapewniła sukces jednej z największych prywatnych firm na świecie.
ARKADIUSZ MUŚ
Press Glass SA
Rewolucyjny system zarządzania, który doprowadził do jednego z największych sukcesów firmowych naszych czasów.
Charles
Koch dołączył do rodzinnej firmy, z siedzibą w Wichicie, w 1961 roku,
kiedy jej wartość wyceniano na 21 milionów dolarów. Sześć lat później
został dyrektorem zarządu i prezesem Koch Industries, Inc. Obecnie
wartość grupy kapitałowej Koch szacuje się na 100 miliardów dolarów, co
czyni ją jednym z największych przedsiębiorstw znajdujących się w
prywatnych rękach. Przez ponad 50 lat firma przekroczyła 27 razy wzrost
wartości indeksu S&P 500 i planuje podwajać swój zysk przeciętnie co
sześć lat.
Czym zajmuje się ta firma i dlaczego jest tak
niezwykle dochodowa? Nazwy „Koch” nie znajdziecie na swoim plamoodpornym
dywanie, dżinsach ze streczem, podzespołach smartfona czy na super
chłonnych pieluszkach waszego dziecka, chociaż produkuje je właśnie ta
spółka. A te innowacje oraz wiele innych napędza opracowany przez
Charlesa Kocha ramowy system zarządzania opartego na rynku – Market-Based Management® (MBM).
Po
przeszło półwieczu interdyscyplinarnych badań, eksperymentalnych odkryć
oraz praktycznego stosowania wiedzy w firmach należących do spółki Koch
na całym świecie, głównym celem MBM pozostaje generowanie dobrego zysku.
Dobry zysk wynika z produktów i usług, które podnoszą jakość ludzkiego
życia i na które klienci dobrowolnie głosują swoimi pieniędzmi. Jest
rezultatem kultury, w której pracowników motywuje się, by jak
przedsiębiorcy poznawali preferencje klientów oraz najlepsze sposoby ich
zaspokajania. Dobry zysk pojawia się, kiedy tworzona jest długoterminowa wartość dla klientów, pracowników, udziałowców oraz społeczeństwa.
W
tej książce Charles Koch, czerpiąc z prawdziwych, wiele mówiących i
wcześniej nieupowszechnianych opowieści z sześciu dekad jego obecności w
biznesie, przeprowadza czytelnika przez pięć wymiarów MBM,
aby wskazać, jak korzystać z ramowego systemu zarządzania firmą, by
wygenerować więcej dobrego zysku, niezależnie od rodzaju i skali
działalności, branży czy organizacji. Podczas lektury można dowiedzieć
się, jak:
• stworzyć wizję rozwoju pomimo nieustannie przyśpieszających dysrupcyjnych innowacji;
• wybrać i utrzymać pracowników odznaczających się zarówno zaletami, jaki i talentem;
• wytworzyć klimat dzielenia się wiedzą,
pozwalający, niezależnie od zajmowanego stanowiska, na kwestionowanie
wcześniejszych rozwiązań, jeśli można je udoskonalić lub zastąpić
lepszymi;
• nagradzać pracowników uprawnieniami decyzyjnymi nie ze względu na ich stanowisko, ale wkład w firmę;
• motywować wszystkich zatrudnionych do większego zaangażowania w firmę poprzez taką strukturę bodźców, aby wynagrodzenie było wyznaczane jedynie przez wytworzoną przez pracownika wartość.
Lektura
obowiązkowa dla liderów, przedsiębiorców, studentów i dla każdego, komu
zależy na obywatelskim, sprawiedliwym i dostatnim społeczeństwie. Dobry zysk z pewnością dołączy do najlepszych książek z dziedziny zarządzania, jakie kiedykolwiek powstały.
Charles G. Koch
jest przewodniczącym zarządu i prezesem Koch Industries, Inc. od 1967
roku. Słynie z tego, że pod jego przywództwem rodzinne przedsiębiorstwo
stało się drugą pod względem wielkości amerykańską firmą pozostającą w
prywatnych rękach – obecnie jej wartość wycenia się na 100 miliardów
dolarów – w 2019 roku dało to Charlesowi Kochowi, według „Forbesa”,
trzynaste miejsce na liście najbogatszych Amerykanów.
Koch Industries, Inc.,
grupa kapitałowa z siedzibą w Wichicie, w stanie Kansas, zaczęła swą
działalność w 1940 roku jako firma Wood River Oil and Refining Co.
Obecnie grupa Koch zatrudnia w około 70 krajach na świecie ponad 130
tysięcy osób, z czego 65 tysięcy w Stanach Zjednoczonych. Od stycznia
2009 roku zdobyła ponad 1300 nagród za bezpieczeństwo, działania na
rzecz środowiska, służbę społeczeństwu, innowacje i obsługę klienta.
Ilość stron: 360
Oprawa: twarda z obwolutą
Format: 150x227 mm
ISBN: 978-83-66142-44-2
Data wydania: 10.09.2020 r.